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(11/6) 米国で規制当局を強化するために8億ドル以上の予算が必要 (FT)
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2009116日にFinancial Timesに掲載された記事です。

 

そこまで費用をかけてでもデリバティブって必要なのか?って疑問を持ちたくなります。規制をかけるのではなく、デリバティブの参加者が何をやろうとも経済には影響が及ばないような方向で考えることはできないのでしょうか。私自身、デリバティブを悪だとは思ってはいません。適切に管理して利用される分には便利なものです。でも、投資銀行がそれを使って儲けの源泉にしていることも事実です。一部の産業の儲けの源泉を確保し続けるためにここまでの費用をかけなければいけないとすると、それに見合った見返りを社会全体で受けることができるのでしょうか。

 

デリバティブを使って事業会社ができることは、費用・収益の平準化です。デリバティブを使ったからといって特定の費用が常に安価に抑えられるわけでもないですし、特に大きな収益を安定的に得られるわけでもありません。航空会社を考えて見ましょう。燃料費のヘッジのためにいろいろなデリバティブを使っています。その上に燃料サーチャージと言う形で利用者にコストの負担を求めています。デリバティブを使ってもコストの平準化ができず、消費者に負担を求めるような状態では、そもそも国民の税金を使ってデリバティブの市場を維持し続ける根拠はどこにあるのでしょうか。

 

今回のような問題を起こさないため、というのであればデリバティブ自身が金融機関にとってではなく、規制の費用を負担しなければいけない納税者にとってどのような利益が及ぼされうるのかをもう一度考えてみる必要はないでしょうか?

 

[抄訳]

政府が金融市場をさらに厳しく監督するために、店頭デリバティブを中央決済機関と取引所を通して取引をすることを強制することによって、年間の予算を87200万ドル積み増すことが必要だと米議会予算局(CBO)が報告した。二つの規制当局での人員とシステムの増強のために必要な資金だ。これには、クレジットカードや不動産貸付の販売を監視する消費者金融保護庁(Consumer Financial Protection Agency)の費用は含まれていない。

 

予算の多くは証券取引委員会(SEC)と商品先物取引委員会(CFTC)の人員増強から発生するものであるが、このことは規制改革の詳細を埋めていく作業が国会議員から規制当局に委譲されること兆候でもある。国会議員からCFTCの最高責任者であるギャリー・ゲンスラーにあてた書簡の中で、どのデリバティブ商品が特殊すぎて決済機関に集めることを強制できないかをCTFCが決めるように求めている。

 

CBOは今回の法案によって金融業界にどのような費用がもたらされるのかについては推測できないと話している。政府の費用はSECの役割を増加させることを想定していなかった当初の予算よりも大幅に増えている。

 

 

[本文]

 

US faces $872m bill to beef up regulators

The Financial Times

6 November 2009

 

Regulators need a large increase in annual budgets to fund a new period of tighter government oversight on financial markets, says a US Congressional Budget Office report.

 

Legislation to force more over-the-counter derivatives through central clearing and on to exchanges would cost the government $872m over four years, the CBO found. The money would be needed to increase staffing and computer systems at two regulators.

 

The estimate from the non-partisan CBO is based on Congress approving draft legislation that would swell the ranks of the Commodity Futures Trading Commission and the Securities and Exchange Commission, as the regulators create new positions to write, oversee and enforce the new rules.

 

It is only one element of the regulatory overhaul under way in Congress. Another bill creates a new body, the Consumer Financial Protection Agency, to police the sale of products such as credit cards and mortgages.

 

Lawmakers say the net increase in government employees will be mitigated by transferring staff from other regulators such as the Federal Reserve.

 

If a bill expected next week from the Senate banking committee becomes law, four banking supervisors would be crunched into one body, although there is no guarantee that a slimmer institution would be formed as a result.

 

The CFTC would add 235 staff by 2011, a 40 per cent increase on today, while the SEC's numbers would grow by 450 staff or 12.5 per cent, contributing to an overall cost of $872m in the four years to 2013. The staffing bonanza for regulators signals a new period of much closer oversight of traditionally opaque markets.

 

The CBO's forecast would represent a significant increase in the CFTC's yearly budget of $146m and the SEC's $894m annual budget. The CFTC would get $291m over four years and the SEC $581m over the period.

 

The move is also a sign of the responsibility delegated from lawmakers to regulators to fill in the detail of regulatory reform.

 

This week, Barney Frank, chairman of the House financial services committee, wrote to Gary Gensler, head of the CFTC, to tell him his agency would have to decide which derivatives contracts were too specialised to be forced through a central clearing house. The decision had been left up to the industry in earlier versions of the law.

 

The CBO said it could not estimate the cost to the industry of the derivatives bill until more of the detail of the new rules had been written. The cost to the government is far higher than a previous estimate of $225m for legislation written by the House agricultural committee, which did not include the ramped up role for the SEC.

 

*A Senate bill aimed at curbing the ability of money launderers, terrorists and other criminals to form corporations anonymously is a "step in the right direction" but needs some modifications, a senior US Treasury official said yesterday, Reuters reports from Washington.

 

The bill, which would require states to collect the names of beneficial owners of corporations and limited liability companies formed under state laws, needs a clearer and more limited definition of beneficial ownership, said David Cohen, assistant Treasury secretary for terrorist financing.

 

He told a Senate committee that the Treasury had begun to draft its own legislative text to address deficiencies in the bill.

 

 

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